Do trzech razy sztuka,…

Do trzech razy sztuka, czyli

FSR Tarpan

Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku postanowiono stworzyć prosty samochód rolniczy. W tym celu utworzono zespół konstruktorów, który przedstawił prototyp o nazwie Warta. Samochód, oprócz topornego wyglądu, charakteryzował się zespołem napędowym przeniesionym z Syreny. Prototyp jednak nie uzyskał akceptacji, więc niedługo później stworzono prototypy nazwane Warta-2; pierwszy z nich miał posiadać brezentowe drzwi oraz dach, zaś drugi już normalną kabinę, ale ze ścianą przesuwną, która pozwalała na powiększenie przestrzeni ładunkowej.

Ostatecznie, zrezygnowano z koncepcji silnika i układu napędowego ze „skarpety”, a postawiono na tylny napęd i mechanikę rodem z Warszawy, Żuka oraz Nysy.

pokaż spoiler typowe projektowanie „za komuny”, wziąć bebechy ze starego wozu i upchać do nowej budy

Samochód został ochrzczony nazwą Tarpan, którą wybrali czytelnicy „Expressu Poznańskiego”. Produkcję auta rolniczego rozpoczęto w 1973 roku w poznańskim Antoninku, a dokładniej w dawnych Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych, które później przemianowano na Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo”. Pojazd doczekał się trzech wersji nadwoziowych, a mianowicie pickup 3-osobowy, pickup 6-osobowy oraz kombi – dwie ostatnie wersje posiadały przesuwaną ścianę za drugim rzędem siedzeń.

Tarpan, początkowo napędzany silnikiem dolnozaworowym, wkrótce doczekał się szeregu poprawek, które wprowadziły górnozaworowy S-21, czy znane i lubiane 1.5 OHV z Polskiego Fiata ( ͡° ͜ʖ ͡°); pod koniec produkcji wprowadzono także silniki Diesla znane z ciągnika Ursus C-360. Wszystkie wersje silnikowe napędzały koła tylne; warto wspomnieć o tym, że Tarpan w wersji 237 posiadał samoczynną blokadę mechanizmu różnicowego, a przez pewien czas eksperymentowano z wersją 4×4 – ostatecznie, wersja 4×4 stała się bazą do powstania nowego samochodu, a mianowicie Honkera.

Podobnie jak inne konstrukcje produkowane wówczas w PRL, także i Tarpan był eksportowany za granicę; głównymi krajami eksportowymi do których sprzedano kilkaset sztuk była m.in Grecja, Iran czy Wielka Brytania

Produkcja samochodu została zakończona w 1991 roku, zaś następcą auta został Tarpan Honker.

pokaż spoiler Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/FSR_Tarpan oraz artykuł z serii „Kulisy polskiej motoryzacji” pt. Auto na targ i do kościoła z czasopisma „Motor”, nr 24/2006

#samochody #motoryzacja #prl #fsr #tarpan #gruparatowaniapoziomu